Yoga

Iedereen ervaart yoga anders en het is afhankelijk van de yogavorm hoe je erop reageert. Het kan energie opwekkend en ontspannend zijn, je soepelheid vergroten, je concentratievermogen verbeteren of je inzichten brengen waar je ook wat aan hebt als je van je yogamat afstapt.

Bij yoga beweeg je met aandacht. Je ademhaling speelt hierbij een belangrijk rol. Door je te richten op je ademhaling blijf je in contact met je lichaam. Zo leer je je lichaam beter kennen, signaleer je eerder je stressprikkels en kun je daarop anticiperen.

Yoga | Annes Ademruimte

Deze vorm van yoga biedt je met name ontspanning en lenigheid.

Bij yin yoga stimuleren we het bindweefsel, ook wel fascia genoemd. Bindweefsel is taai en stijf en heeft de neiging uit te drogen en daarmee nog stijver te worden. Het droogt uit naarmate we ouder worden en doordat we te weinig bewegen. Bij yin yoga zoeken we de weerstand op in iedere pose en proberen dan zoveel mogelijk te ontspannen, zodat we het bindweefsel stimuleren. Gezien fascia zo taai en stijf is, blijven we minimaal 3-5 minuten in de pose.

Het is een ontspannende meditatieve vorm waarbij je steeds je grens gaat op- en onderzoeken. Hoe ver kan ik gaan? Kan ik dieper in de pose, of ben ik toch te diep gegaan? Kan ik dit ongemak verdragen of mag ik wat milder zijn voor mezelf?

Hatha yoga is eigenlijk de basis van alle yogavormen. In deze vorm van yoga staat iedere houding apart. Je komt in de houding, en richt je op de ervaring, niet op het resultaat dat je wilt bereiken. Je blijft in de houding, terwijl je de spanning over je spieren verspreid, volledig aanwezig en alert. Als je uit de houding komt, ga je na wat de uitwerking van de houding is.

Vinyasa Flow Yoga is een dynamische vorm van yoga, waarbij verschillende houdingen geleidelijk en soepel in elkaar overgaan, net als in een dans. Je ademhaling speelt een cruciale rol bij deze yogavorm.

Over het algemeen gaat de inademing samen met omhoog gaande bewegingen of bewegingen van je af. De uitademing gaat samen met omlaag gaande bewegingen of bewegingen naar je toe. Je flow ontstaat doordat je volledig opgaat in de vloeiende stroom van houdingen en ademhaling.

“Iedere yogales start en eindigt altijd met een paar minuten meditatie. Even een paar minuten van niet-doen. Je zult versteld staan hoeveel rust en inzicht je dat al geeft!”