Mindfulness Training (MBSR) - Groep

De mindfulness training (MBSR) duurt 8 weken en leert je anders omgaan met stress. Je gaat meer genieten, minder piekeren en je kunt er een burn-out mee voorkomen.

Mindfullness training | Annes Ademruimte

Een officiële mindfulness training (MBSR) heeft altijd dezelfde opbouw, waar je de training ook volgt, en duurt 8 weken.

De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van ruim 2 uur, een oefendag en oefeningen thuis.

Het zelf ervaren staat bij deze training centraal en daar nemen we uitgebreid de tijd voor. Tijdens de bijeenkomsten doen we mindfulness oefeningen zoals de bodyscan-meditatie, liggende en staande bewegingen (yoga), en loop- en zitmeditaties.

Naderhand bespreken we samen die oefeningen. Ik geef je de theoretische achtergrond en we kijken samen naar concrete tips om mindfulness in je dagelijkse leven te integreren. Thema’s zoals stress, emotionele last, piekeren en hoe we daar anders mee kunnen omgaan komen ruimschoots aan bod.

In de training leer je jouw gedachtepatronen, je automatische reacties en je emoties te herkennen. Daarmee creëer je meer ruimte tussen wat er gebeurt en jouw reactie daarop, waardoor je een bewuste keuze kunt maken.

Tijdens de oefendag doen we alle mindfulness oefeningen achter elkaar en ervaren we hoe het is om langere tijd stil te zijn. Dat is best spannend maar eigenlijk is iedereen naderhand enthousiast!

In de 8-weekse training en met het oefenen thuis, train je je aandacht. Je kunt aandacht zien als een spier. Hoe meer je die traint, hoe sterker hij wordt.

Met de bijeenkomsten, de oefendag en het oefenen thuis leg je een stevige basis om mindfulness te integreren in je leven. Daarmee heb je alle tools in handen om mindfulness een blijvend onderdeel van je leven te laten zijn.

Voor wie?

“Ik heb nog nooit iemand ontmoet die niet gebaat zou zijn bij meer mindfulness in zijn leven,” zegt Jon Kabat-Zinn, de ontwikkelaar van de 8-weekse mindfulness training.

Een mindfulness training is geschikt voor iedereen die wil leren omgaan met stress of een burn-out wil voorkomen.  Voor iedereen die wil investeren in de kwaliteit van hun leven. Of je nou nog in de schoolbanken zit, er net uit bent of al jaren aan het werk bent.

Twijfel je of mindfulness voor jou (op dit moment) een goed idee is? Neem gerust contact met me op om dit samen te onderzoeken.

De belangrijkste resultaten van de mindfulness training:

  • Je kunt beter omgaan met lastige situaties
  • Je geniet bewuster en intenser
  • Je hebt meer energie tot je beschikking
  • Je piekert minder en denkt positiever
  • Je wordt milder naar jezelf en naar anderen

De voordelen van een groepstraining:

  • Je leert van de andere deelnemers
  • Het feit iedereen hetzelfde ervaart en meemaakt is heel geruststellend
  • Een groepstraining heeft zijn eigen sfeer en dynamiek
  • De officiële MBSR training is oorspronkelijk een groepstraining

Kosten

Prijs: € 395,- incl. cursusmateriaal en BTW.

Ik ben een categorie 1 gecertificeerde mindfulness trainer en aangesloten bij de Vereniging Mindfulness Based trainers in Nederland en Vlaanderen (VMBN) en daarmee voldoe ik aan de eisen voor vergoeding door de ziektekostenverzekering.

Vereniging Mindfulness Based Trainers Nederland en Vlaanderen

Er zijn nog meer opties om je training vergoed te krijgen. Check hier de mogelijkheden.

Samira: “Anne geeft je het gevoel dat je er mag wezen en niets ‘raar’ is. Ik heb hier geleerd dat je jezelf tijd moet geven om te luisteren naar je lichaam. Het jagen in je lijf komt niet zomaar ergens vandaan!”