Mindfulnesstraining (MBSR)

De MBSR training duurt 8 weken en leert je anders omgaan met stress en helpt burnout te voorkomen. Je gaat meer genieten, minder piekeren en maakt je milder naar jezelf.

Mindfullness training | Annes Ademruimte

Inhoud Training

Een mindfulnesstraining heeft altijd dezelfde opbouw, waar je de training ook volgt, en beslaat 8 weken. Deze MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) training is ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn. De training bestaat uit 8 bijeenkomsten van zo’n 2,5 uur, een oefendag en oefeningen thuis.

Het zelf ervaren staat centraal in deze training en daar nemen we dan ook uitgebreid de tijd voor. Tijdens de bijeenkomsten doen we mindfulnessoefeningen zoals een lichaamsverkenningsoefening (bodyscanmeditatie), liggende en staande bewegingen (yoga), en zitmeditaties.

Naderhand bespreken we samen die oefeningen. Ik geef je de theoretische achtergrond en we kijken samen naar concrete tips om mindfulness in je dagelijks leven te integreren. Thema’s zoals stress, emotionele last, piekeren en hoe we daar anders mee kunnen omgaan komen ruimschoots aan bod.

In de training leer je jouw gedachtepatronen, je automatische reacties en je emoties te herkennen. Daarmee creëer je meer ruimte tussen wat er gebeurt en jouw reactie daarop, waardoor je een bewuste keuze kunt maken. ‘Een mindfulnesstraining kan een een hoop stress opleveren’, wordt weleens gezegd. Het is oefenen en vraagt best wat discipline, moed en doorzettingsvermogen. Gelukkig helpen de wekelijkse groepsbijeenkomsten en de ervaringen van jouw mededeelnemers je hierbij. Je hoeft het niet alleen te doen. De training neemt de stress of moeilijke situaties in jouw leven niet weg, maar leert je er vaardig mee om te gaan.

Tijdens de oefendag doen we alle mindfulnessoefeningen achter elkaar en ervaren we hoe het is om langere tijd stil te zijn. Dat is best spannend maar eigenlijk is iedereen naderhand enthousiast!

In de 8-weekse training en met het oefenen thuis, train je je aandacht. Je kunt aandacht zien als een spier. Hoe meer je die traint, hoe sterker hij wordt. Met de bijeenkomsten, de stiltedag en het oefenen thuis leg je een stevige basis om mindfulness te integreren in je leven. Daarmee heb je alle tools in handen om mindfulness een blijvend onderdeel van je leven te laten zijn.

Voor wie?

De mindfulnesstraining is voor vrijwel iedereen geschikt. Wie heeft er nou geen last van stress? We willen toch allemaal meer genieten van het leven!

Twijfel je of mindfulness ook voor jou of op dit moment een goed idee is? Neem gerust contact met me op om dit samen te onderzoeken.

Kosten

Introductieprijs: € 395,- incl. cursusmateriaal en BTW.

De belangrijkste resultaten van de mindfulnesstraining zijn:

  • Je kunt beter omgaan met lastige situaties
  • Je geniet bewuster en intenser
  • Je hebt meer energie tot je beschikking
  • Je piekert minder en denkt positiever
  • Je wordt milder naar jezelf en naar anderen

Vergoeding Zorgverzekeraar

Ik ben categorie 1, gecertificeerd mindfulnestrainer en aangesloten bij de Vereniging Mindfulness Based trainers in Nederland en Vlaanderen (VMBN) en daarmee voldoe ik aan de eisen voor vergoeding door de ziektekostenverzekering.

Veel verzekeraars vergoeden mindfulness vanuit het aanvullende pakket (bijvoorbeeld bij burn-out klachten).  Op www.zorgwijzer.nl zie je in één oogopslag welke zorgverzekeraar, wat vergoed en welke voorwaarden er zijn.

Vereniging Mindfulness Based Trainers Nederland en Vlaanderen

Samira: “Anne geeft je het gevoel dat je er mag wezen en niets ‘raar’ is. Ik heb hier geleerd dat je jezelf tijd moet geven om te luisteren naar je lichaam. Het jagen in je lijf komt niet zomaar ergens vandaan!”