Mindfulness

Mindfullness Annes Ademsruimte

Mindfulness is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen. Je leert beter omgaan met stress en moeilijke situaties en ervaart meer balans en rust in je leven. Mindfulness kan jou helpen een burn-out te voorkomen.

Jon Kabat-Zinn is de grondlegger van mindfulness in het Westen. Hij ontwikkelde de MBSR training, wat staat voor Mindfulness Based Stress Reduction. Hij vertelt in dit filmpje wat mindfulness precies inhoudt.

Jon Kabat-Zinn over mindfulness

Mindfulness haalt je uit jouw automatische piloot.

Een hele hoop dingen, zoals naar huis rijden of douchen, doe je op routine. Je doet het allemaal wel, maar ondertussen ben je in gedachten bij wat er morgen nog allemaal moet gebeuren of bij dat vervelende gesprek van gisteren. Je leeft je leven zonder er écht bij te zijn en dat is best wel jammer.

Als je mindfulness beoefent switch je van ‘doen’ naar ‘zijn’. Je laat alles even voor wat het is en besteedt aandacht aan jouw ervaring van dit moment. Mindfulness is oefenen. Je oefent om je aandacht op een speciale manier te richten: op de gedachten die er nu zijn, de lichamelijke sensaties en de emoties. Je leert jouw innerlijke criticus buiten spel te zetten en objectief, met een open blik en op een vriendelijke manier naar jouw reacties te kijken. Je leert met milde open aandacht aanwezig te zijn bij wat er op dit moment gebeurt.

Hierdoor krijg je inzicht in jouw automatismen, patronen en jouw valkuilen. Dat is niet altijd even makkelijk en soms best confronterend, maar daardoor kun je wel bewust kiezen om dingen anders te doen.

Mindfulness werkt!

Uit onderzoek blijkt dat mindfulness je bloeddruk verlaagt, chronische pijn en angst vermindert, helpt depressie te bestrijden en burn-out te voorkomen.

Ook is bewezen dat mindfulness zorgt voor een hogere kwaliteit van leven. Je voelt je niet alleen minder gestrest, het niveau van het stresshormoon cortisol gaat zelfs al bij 12,5 minuut meditatie per dag daadwerkelijk omlaag.

Wil je meer weten over mindfulness en alvast wat uitproberen? Ga naar mijn mindfulness oefeningen en app’s of naar de meest gestelde vragen.

Corrie (2018): “De mindfulness training heeft mij zeker veel gebracht. Annes begeleiding was intiem (kleine groep/thuis) en tegelijkertijd professioneel. Veel ruimte om ervaringen met anderen te delen. Kortom: Fijn! Ik heb er iedere dag nog baat bij.”